29 září, 2013

Pita & falafel




Máme rádi falafel, je to tak. Smažené cizrnové kuličky jíme ale jen tak po česku s brkaší, a tak byl čas na změnu. Na domácí pečenou změnu, pita chleba! Přípravu jsem zahájila jako obvykle důkladným průzkumem po internetech a do oka mi padl recept z The Fresh Loaf, slibující "great bread for beginning bakers or making with kids". Muhehe, moje úroveň :)

Pita chleba
Recept z fresh loafu jsem si předělala z amerických hrnků (236 ml) na ty své české, čtvrtlitrové. Přece jen se mi v nich líp přemýšlí a zdokonalují recepty :)
Potřebné suroviny:
2 hrnky bílé polohrubé mouky
1 hrnek pšeničné celozrnné mouky
2 rovné lžičky soli
1 a půl lžičky cukru
1 sáček sušených kvasnic
1 lžíce olivového oleje
1 - 1a1/4 hrnku teplé vody

Smíchám suché suroviny, přidám olej a vodu (pro kynutí pomůže, když je voda teplá - asi 40 stupňů, ne víc) a vytvořím hladké těsto. Nejdřív 5 minut míchá robot a na dalších 5 přiložím ruku k dílu na pracovní ploše i já. Při ručním hnětení se mi zdá těsto (po 1 a 1/4 hrnku vody) moc lepivé a tak přidám ještě asi 3 hrstičky mouky. Z těsta udělám bochánek, posadím ho do mísy vytřené olivovým olejem, přikryju utěrkou a dám kynout na teplé místo. Nechám hodinu odpočívat a růst a mezitím si připravím falafel, jogurtový dip a zeleninu.
TIP: pokud nemáte teplé místo na kynutí, posaďte mísu s těstem do druhé mísy s horkou vodou, uvidíte jak těsto zázračně vyskočí!


Po hodině je těsto skoro trojnásobné (jupí, nejsem zas až takový tragéd), a tak ho vyvrhnu na pracovní plochu, rozdělím na 8 dílů a z každého uhnětu malý bochánek. A dám jim ještě 15 minut času na odpočinek před velkou akcí. Mezitím dám nahřát troubu, musí být opravdu teplá (asi 230° aby se chleby správně nafoukly), pár minut před pečením dám nahřívat do trouby i plech lehce omašlovaný olivovým olejem.

Bochánky rozválím na placky (pozor první jsem udělala moc tlustou a chleba se mi nenafoukl, musí být tenké, ale ne úplně. No prostě chce to vyzkoušet a oexperimentovat :) a postupně je sázím do trouby. Sedím u trouby a skoro nedýchám, čekám a chleby mě nezklamaly: krom té prvé tlusté se všechny placky po pár minutách nafoukly. Mám je radši křupavější a tak tak je nechám péct až do světle hnědých fleků naspodu, otočím a nechám ještě minutku-dvě dopéct. Vyndat a další várka.... Hotové splácnu (pozor horký vzduch v chlebu je opravdu....horký), zabalím do utěrky a schovám pod velkou poklici (velká uzavíratelná nádoba udělá stejnou službu), chleby trochu zvláční. A je to! Vážně jsou tak jednoduché a dobré!
No zatím žádný krasavci (na tom budu muset zapracovat), ale to na funkci nemá vliv..:)

Jogurtový dip
2 kelímky (á 150 ml) řeckého jogurtu (řecký jogurt je hustší, obsahuje víc bílkovin)
100 g ricotty (syrovátkový sýr)
1/2 lžičky soli
špetka chilli
1 rozdrcený stroužek česneku
a hlavně: čerstvé bylinky (co zrovna doma najdete v květináči. Já: tymián, rozmarýn, persil, pažitka)
Postup: smícháme :)

Falafel
And last but not least: falafel. Pokud nemáte zrovna čas vařit hodiny cizrnu a nebo jste vyčerpali své síly na přípravu chlebů, nezoufejte. Opravdu výbornou směs na falafel vyrábí BioNebio. Stačí smíchat s vejcem (nepovinné) a vodou, nechat 10 minut nasáknout a uválet kuličky. Pro obměnu jsou dobré obalené ve strouhance nebo v sezamu.




Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za jakékoliv Vaše komentáře, dotazy, poznámky i rady...každé slovo potěší! Pokud se necítíte na veřejný komentář, klidně mi pošlete zprávu na e-mail (prostřednictvím kontaktního formuláře v pravém sloupci).